SOSTE esittää terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Epäterveellinen ruokavalio lisää väestön sairastavuutta ja aiheuttaa kustannuksia sekä yksilöille itselleen että yhteiskunnalle erityisesti julkisen terveydenhuollon menojen kasvuna. Ensivaiheessa verotus voisi koskea sokeria.
Lähes kaikki tuotteet sisältävät joko sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa. Siksi SOSTEn terveysveromallissa veron piiriin kuuluvat käytännössä kaikki tuotteet. Kaikista elintarvikkeista ei kuitenkaan makseta veroa, vaan verovelvollisuus riippuu tuotteen ravintoainepitoisuuksista. Kasvikset, hedelmät ja vihannekset ovat verottomia niiden edistäessä veron kansanterveydellisiä tavoitteita.
Terveysveron aika on nyt
SOSTEn terveysveroselvitys osoittaa, että EU-oikeudelliset esteet terveysverotuksen tieltä ovat viime vuosina madaltuneet. Suomen on EU:n komission kanssa käytävissä keskusteluissa mahdollista viedä veroasiaa eteenpäin terveysperusteisena.
SOSTEN selvityksiä ja materiaaleja
- SOSTEn jatkoselvitys terveysperusteisesta valmisteverosta 10.2.2021 (pdf, 4 Mt)
- Terveysperusteinen verotus tukee kansanterveyttä veromallin tiivistelmä 10.2.2021 (pdf, 50 kt)
- Miten epäterveellisestä ruuasta terveelliseen? – kyselyaineistoon perustuva tutkimus Taloustutkimuksen kysely 21.1.2021 (pdf, 1 Mt)
- Terveysveron esittely 26.2.2020 (pdf, 8 Mt)
- Selvitys terveysperusteisesta valmisteverosta 24.2.2020 (pdf, 240 kt)
Verotus on yksi väline kansanterveyden vahvistamiseksi. Hallituksen on viipymättä asetettava työryhmä selvittämään terveysperusteisen veron käyttöönottoa hallitusohjelmakirjauksensa mukaisesti.
– SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas
Jaettavaa some-materiaalia
Osallistu keskusteluun Twitterissä!
Ajankohtaista terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä
-
Järjestötiedolla toiminta näkyväksi – nyt on oikea aika järjestöjen toiminnan ja palvelujen kuvaamiselle
-
SOSTE rasismin torjumisen toimenpideohjelmasta: ohjelma ja lakimuutokset ristiriidassa
-
Leikkaukset sote-järjestöjen rahoitukseen vaarantavat kuntoutuspalveluiden saatavuutta
-
SOSTE ei kannata jo ennestään hyvin alhaisen vastaanottorahan leikkaamista
-
Alkoholin valmisteverotusta kannattaa selkiyttää
-
Suomi.fi-palvelua tulee kehittää käyttäjälähtöisemmäksi niin kansalaisille kuin yhdistyksille
-
Savuttoman nikotiinituotteen määritelmän lisääminen tupakkalakiin on välttämätöntä, mutta päätavoitteena pitää olla tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen
-
Ihminen on käynyt kuussa, mutta terveysveroa ei saatu aikaiseksi vieläkään
-
Valmisteverotuslakia on järkevää täsmentää, mutta alkoholipolitiikan suunta on huolestuttava