Tällä hetkellä suomalaiset saavat ruokavaliostaan liikaa sokeria, suolaa ja kovaa rasvaa. Tämä vaikuttaa sekä kansanterveyteen että sairauksien kautta myös kansantalouteen. Kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa ravitsemuksella on keskeinen rooli. Tarvitsemme pikaisesti myös verotuksellisia keinoja vaikuttaa siihen, mitä syömme. Laaja-alainen terveysvero kannustaa valitsemaan terveellisemmän vaihtoehdon.
Suomen hallitus sopi viime syksyn budjettiriihessä terveysveron valmistelusta vaiheittain, mutta asia on jäänyt virvoitusjuomaveron muokkaukseen, eikä laajemman veron valmistelua ole käynnistetty.
”Tällä hallituksella on nyt viimeinen mahdollisuus käynnistää terveysveron valmistelu asettamalla sitä selvittävä työryhmä. Veron vaikutukset kansanterveyteen ja kansantalouteen olisivat merkittävät”, huomauttaa SOSTEn yhteiskuntasuhdepäällikkö Ulla Kiuru.
Terveysvero toimii siten, että terveyden kannalta parempi tuote olisi tuoteryhmässään paljon sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa sisältävää tuotetta halvempi. Tämä kannustaa kuluttajaa valitsemaan ruokakoriin terveellisemmän vaihtoehdon ja elintarviketeollisuutta valmistamaan terveellisempiä tuotteita. Hedelmät, marjat ja kasvikset olisivat kokonaan verottomia.
Oikein kohdennetulla ja porrastetulla verolla on kansanterveyttä edistävien vaikutusten lisäksi myös merkittäviä fiskaalisia vaikutuksia. Verotuloja valtio nyt kipeästi kaipaa. Veropohjan laajuudesta ja kireydestä riippuen tuotot voivat olla jopa 500–1000 miljoonaa euroa vuodessa veron alkuvaiheessa.
Yhteenveto SOSTEn tavoitteista budjettiriiheen liittyen
Suomessa on valmisteltava ja otettava käyttöön terveysperusteinen valmistevero. Työryhmä on asetettava välittömästi.
Lisätietoja antaa SOSTEn yhteiskuntasuhdepäällikkö Ulla Kiuru.