Suomalainen yksinoikeuteen perustuva rahapelijärjestelmä tulouttaa miljardi euroa tieteelle, taiteelle, kulttuurille, urheilulle, nuoriso- ja sosiaalityöhön sekä hevosalalle¹. Rahapelien järjestäminen on annettu Veikkaus Oy:n tehtäväksi. Yksinoikeusjärjestelmän oikeutuksena on pelihaittojen vähentäminen.
Rahapelaamisen toimintaympäristö muuttuu. Pelaaminen siirtyy kiihtyvällä tahdilla verkkoon, jossa Veikkaus joutuu käytännössä toimimaan kansainvälisessä kilpailussa. Seurauksena Veikkauksen markkinaosuus laskee vaarantaen yksinoikeusjärjestelmän. Yksinoikeusjärjestelmä on kuitenkin paras tapa vähentää rahapeliongelmia ja tuottaa rahaa yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Rahapelihaittojen hillitsemiseksi, edunsaajien rahoituksen turvaamiseksi ja lainmukaisuuden vahvistamiseksi valtion on tulevalla vaalikaudella puututtava laittomaan pelitarjontaan seuraavilla toimenpiteillä.
1 Veikkaukselle on taattava riittävä kanavointikyky
Valtion on huolehdittava rahapeliyhtiön kanavointikyvystä, eli kyvystä ohjata rahapelaaminen laillisen tarjonnan pariin. Tämä on merkityksellistä rahapelihaittojen hillitsemisen, edunsaajien rahoituksen turvaamisen ja yleisen lainmukaisuuden näkökulmista. Tavoitteena tulee olla kanavointikyvyn varmistava säätely.
2 Laiton pelitarjonta on estettävä
Laittomien peliyhtiöiden mainonnan ja markkinoinnin sekä niissä pelaamisen torjumiseksi tarvitaan vaikuttava toimenpidepaketti. Tarvitaan erityisesti poliisihallituksen toimia.
Sisäministeriön tulee selvittää muissa Euroopan maissa käytössä olevien keinojen soveltuvuus Suomeen. Tehokas keino on rahansiirtojen estäminen laittomille pelisivustoille. Myös laittomille sivustoille pääsyn estäminen on käytössä useimmissa Euroopan maissa, ja tulisi ottaa käyttöön myös Suomessa.
Laittomien peliyhtiöiden mainosten näkymiseen televisiokanavilla ja verkkosivustoilla on puututtava². Erityisesti Suomen viranomaisten on ryhdyttävä toimiin Suomessa näkyvien televisiolähetysten alaikäisiin suunnatun suomenkielisen rahapelimainonnan lopettamiseksi. Lisäksi on tärkeää, että pikavippipalveluiden rahapelaamiseen kannustava yhteys puretaan. Nyt laittomia pelejä ja pikavippejä tarjotaan rinnakkain samoilla sivuilla.
3 Lakiuudistusten vaikuttavuusarviointeihin on kiinnitettävä enemmän huomiota
Arpajaislakiuudistus tuo pakollisen tunnistautumisen raha-automaattipelaamiseen vuoden 2022 alusta. Lain valmistelu toteutettiin ilman, että käytettävissä oli arviota uudistuksen nettovaikutuksista tai edes tutkittua tietoa sen vaikutuksista ongelmapelaamiseen. Tällaiset tilanteet on jatkossa vältettävä. Veikkauksen arvion mukaan edunsaajien rahapelirahoitus laskisi uudistuksen toimeenpanon myötä 17-170 miljoonalla eurolla.
On hyvä, että hallintovaliokunta on linjannut arpajaislakimietinnössään (HaVM 31/2018 vp), että “Muutosten vaikutuksia yleishyödyllistä toimintaa harjoittavien yhteisöjen rahoitukseen ja varainhankintaan on seurattava” ja että ”yleishyödyllisten yhteisöjen taloudelliset toimintaedellytykset on kyettävä turvaamaan myös tulevaisuudessa”.
Tulevissa uudistuksissa nyt kirjatun seurannan sijaan on tärkeää, että vaikuttavuusarviot tehdään ennen uudistamista ja niiden tulokset huomioidaan lakia päätettäessä.
Helsingissä 5.3.2019
Veikkauksen edunvälittäjät -verkosto
Finland Festivals
SOSTE
Suomen Akatemia
Suomen Elokuvasäätiö SES
Suomen Kansallisooppera
Suomen Museoliitto
Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi
Suomen Olympiakomitea
Suomen Sinfoniaorkesterit
Suomen Teatterit
Taiteen edistämiskeskus
Tieteellisten Seurain Valtuuskunta
Lisätiedot
Pääsihteeri Vertti Kiukas, p. 040 592 4287
¹ Rahapelien tuotto käytetään yleishyödyllisiin tarkoituksiin seuraavasti: 53 prosenttia urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen sekä nuorisotyön edistämiseen, 43 prosenttia terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen ja neljä prosenttia hevoskasvatuksen ja -urheilun edistämiseen.
² Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi Suomessa laittomien peliyhtiöiden mainosten pikselöintiä kuvasta, kun suomalaisilla televisiokanavilla näytetään lähetyksiä ulkomailla järjestettävistä urheilutapahtumista.