Hallituksen puoliväliriihi tarjosi koulutuspolitiikan osalta hyviä uutisia: koulutuksesta ei leikata. Tämä on tärkeä linjaus, sillä korkea työllisyys edellyttää korkeaa osaamista. Paljon tehtävää kuitenkin vielä jää tuleville vuosille.
“Koulutustason nosto vaatii kiireisiä ja huomattavia toimia. Vuoden 2030 koulutustasotavoite eli se, että puolet 25–34-vuotiaista olisi korkeasti koulutettuja, on karkaamassa ulottumattomiin. Myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan varattavan rahoituksen tavoite (4 % BKT:sta 2030) vaatisi merkittäviä lisätoimia”, korostaa SOSTEn erityisasiantuntija Aleksi Kalenius.
Taloudellinen kasvu perustuu pitkälti osaamiseen ja julkisen sektorin tulisi panostaa erityisesti perustutkimukseen ja koulutukseen, joiden hyödyt läikkyvät yrityskenttään laajasti. Perustutkimus myös hyödyttää yritysten oman soveltavan tutkimuksen ja innovaatioiden tuottavuutta.
Mitä hyvää
- Koulutuksesta ei leikata – korkea työllisyys edellyttää korkeaa osaamista.
- Koulutusrahoituksen indeksejä ei ole leikattu, mikä turvaa saavutetun rahoitustason. Tällä rahoitetaan niin ammatillista koulutusta, lukiota kuin korkeakoulujakin.
- Oppivelvollisuuden pidennys vähentää perusasteen varaan jäävien osuutta.
- Koulutuspoliittinen selonteko asettaa hyviä tavoitteita ja korostaa tarvetta parantaa tasa-arvoa.
- Kiusaamisen ehkäisyn toimenpideohjelman käynnistyminen kouluissa ja oppilaitoksissa edistää kouluyhteisöjen työrauhaa ja hyvinvointia.
Mitä epäselvää
- Jatkuvan oppimisen kehittäminen tärkeää, askelet vielä pieniä ja työllisyysvaikutukset epäselvät.
Mitä tehtävä
- Koulutustason nosto vaatii kiireisiä ja huomattavia toimia. 2030 koulutustasotavoite (50 % 25–34-vuotiaista korkeasti koulutettuja) on karkaamassa.
- TKI-rahoituksen tavoite (4 % BKT:sta 2030) vaatisi merkittäviä lisätoimia.
- Opiskeluperäisen maahanmuuton lisääminen vaatii koulutustarjonnan laajentamista, jotta tukisi työllisyyttä.
- Matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden suuri tarve kouluissa ja oppilaitoksessa vaatii pikaista resursointia ja osaamisen vahvistamista.
Lisätietoja antaa SOSTEn erityisasiantuntija Aleksi Kalenius.
Lue myös muut SOSTEn näkökulmat kehysriiheen: