SOSTE ja sote-järjestöt ovat jo useamman vuoden ajaneet laaja-alaisen terveysveron käyttöönottoa Suomessa. Vero iskisi tuotteisiin, joissa on liikaa sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa. Epäterveellinen ruokavalio lisää väestön sairastavuutta ja aiheuttaa kustannuksia sekä yksilöille että yhteiskunnalle erityisesti terveydenhuollon menojen kasvuna. Tämä on kaikkien tiedossa ja tähän on puututtava ripeästi.
Kuluttajien lisäksi terveysverolla olisi vaikutusta teollisuuteen. Oikein porrastettu ainesosaperusteinen vero ohjaisi yrityksiä kehittämään ja tarjoamaan parempia elintarvikkeita ja pienempiä annoskokoja, joissa veron vaikutus hintaan on alhaisempi. Ruokaympäristömme tukisi siten terveellisempiä valintoja.
Toivon kipinä asian etenemisestä syttyi ensimmäisen kerran, kun terveysvero mainittiin nykyisen hallituksen ohjelmassa. Kirjauksen mukaan hallitusohjelmassa luvataan selvittää mahdollisuus ottaa käyttöön kansanterveyttä edistävä vero, joka kohdistuisi esimerkiksi sokeriin.
Asia konkretisoitui ensimmäisen kerran nyt syksyn budjettiriihessä, kun terveysveron valmistelu jopa nostettiin budjettiriihen tuloksia ruotivan tiedotustilaisuuden dioihin. Riihitiedotteen mukaan hallitus päätti ensivaiheessa muokata virvoitusjuomaveroa terveysperusteiseen suuntaan siten, että muutokset tulevat voimaan vuonna 2023. Samaisen kirjauksen mukaan ”toisessa vaiheessa valmistellaan veromalli, jolla terveysperusteisen veron veropohjaa laajennetaan terveysperusteisesti myös muihin tuoteryhmiin”. Mitä siis tulee tapahtumaan ja mitä on odotettavissa?
Mitä hyvää
- Budjettiriihikirjauksen mukaan käynnistetään valmistelu, joka tähtää terveysperusteisen veron käyttöönottoon. Tavoite on erinomainen ja vastaa SOSTEn ja sote-järjestöjen tahtotilaa. Viestimme kuultiin.
Mitä huonoa tai epäselvää
- Ensi vaiheessa luvataan muokata virvoitusjuomaveroa. Tämä on askel oikeaan suuntaan, mutta vielä kaukana siitä tavoitteesta, että Suomessa otettaisiin käyttöön laaja-alainen vero, joka kohdistuisi sokeriin, suolaan ja kovaan rasvaan.
- Aikataulu ”kakkosvaiheen” valmistelulle jätettiin vielä auki. Valmistellaanko virvoitusjuomaveron muokkausta ja tätä kakkosvaiheen veromallia samanaikaisesti vai aloitetaanko kakkosvaihe vasta muokatun virvoitusjuomaveron käyttöönoton jälkeen?
- Perustetaanko virvoitusjuomaveron muokkausta varten terveysveroa selvittävä työryhmä vai toteutetaanko valmistelu valtiovarainministeriön virkatyönä?
Mitä pitäisi tehdä?
- Aivan ensiksi on perustettava laaja-alainen työryhmä, joka pohtii terveysveroa monelta kantilta. Mukaan on otettava ravitsemuksen ja kansanterveyden asiantuntijoita. Valmistelutyö on käynnistettävä välittömästi.
- Sekä virvoitusjuomaveron muokkausta että kakkosvaiheen veromallia on ryhdyttävä valmistelemaan rinnan ja samanaikaisesti. Näin myös laajempi terveysveromalli ehtisi valmistua tämän hallituskauden aikana. Jos kakkosvaihe käynnistyy vasta virvoitusjuomaveron käyttöönoton jälkeen, asia ei ehdi valmistua tämän hallituksen aikana.
- Verovalmistelun tavoitteena on oltava laaja-alainen terveysvero, pelkkä virvoitusjuomaveron muokkaus ei riitä, vaikka askel oikeaan suuntaan onkin. Laaja-alaisella terveysverolla pystytään parhaiten vaikuttamaan ihmisten kulutuskäyttäytymiseen ja toisaalta teollisuuden reseptiikkaan ja sitä kautta kansanterveyteen. Ei ole mitään syytä, etteikö hallitus voisi saman tien käynnistää laajempaa tarkastelua, sillä budjettiriihen kirjaus antaa tähän täyden selkänojan.
Lue lisää: SOSTEn terveysveromalli