Save the date – ohjelma täydentyy
Järjestöviestinnän päivä tarjoaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen viestinnän ammattilaisille, asiantuntijoille sekä johtajille ainutlaatuisen tilaisuuden verkostoitua ja kuulla kokeneiden viestinnän ja vaikuttamisen asiantuntijoiden ajatuksia. Tapahtuman aikana jaetaan arvokasta tietoa onnistuneista viestinnän ja vaikuttamisen käytännöistä sekä tutustutaan ihmisiin menestystarinoiden taustalla.
Ohjelma
9.00 Aamiainen
9.30 Miten viestinnässä keskitytään oleelliseen ja tehdään tulosta?
Nykyajan viestintämaailmassa oleelliseen keskittyminen ja tulosten saavuttaminen ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Tässä osiossa sukelletaan lean-viestinnän periaatteisiin, joissa korostetaan tehokkuutta, selkeyttä ja resurssien järkevää käyttöä. Kuullaan, miten voi vaikuttaa oikea-aikaisesti ja oikeisiin kohderyhmiin uusilla hyvinvointialueilla. Osion lopuksi nähdään konkreettisen terveysveroesimerkin avulla, miten samaa asiaa voidaan pitää esillä pitkäjänteisesti ja vaikuttavasti.
- Terttu ´Tepa´ Sopanen: Keskity olennaiseen: Lean-ajattelulla vaikuttavuutta ja selkeyttä järjestöjen viestintään
- Nico Vehmas: Edunvalvontaa sote-uudistuksen jälkeen – miten maksimoin viestini vaikutuksen?
- Ulla Kiuru: Terveysveron vaikuttamistarina – sitkeyttä, pettymyksiä ja onnistumisia
11.00 Lounas
12.00 Tekoälyä viestijöille – eettinen, suunnitelmallinen ja hyödyllinen tekoälyn käyttö järjestöissä
Tekoäly-osion tarkoituksena on tarjota järjestöviestinnän ammattilaisille käytännönläheisiä vinkkejä tekoälyn käyttöön omassa järjestössä. Puheenvuorot tarjoavat näkökulmia siihen, miten tekoälytyökalut voivat auttaa meitä arkiviestinnässä, mutta nostavat esiin myös suunnittelussa huomioitavia asioita, kuten tekoälyn käytön haittoja, uhkia, etiikkaa ja rajoja. Puhujien kokemusten, näkemysten ja vinkkien kautta avautuu maailma tekoälyn käyttöön pienestä toimenpiteestä laajoihin kehityshankkeisiin saakka – mutta arkikielellä ja käytännön esimerkkien kautta esitettynä! Osiota vetää järjestöviestinnän ammattilainen ja tekoälyn käyttöön viestinnässä perehtynyt Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta.
Yhteistyössä:
13.30 Iltapäiväkahvit
14.00 Uutta intoa viestintään – ideoita brändin rakentamiseen ja median kanssa toimimiseen
Osiossa löydetään uutta intoa viestintään ja opitaan tuoreita ideoita brändin rakentamiseen sekä median kanssa toimimiseen! Mikä on brändin merkitys pienten järjestöjen varainhankinnassa? Entä mitä olet aina halunnut kysyä toimittajalta, mutta et ole ehkä uskaltanut? Lopuksi kuullaan sanojen taiasta ja siitä, kuinka mahdottomasta tehdään mahdollista. Tule inspiroitumaan ja viemään viestintäsi uudelle tasolle!
- Mari Manninen: Toimittajan kyselytunti
- Satu Lekola
- Riikka Kämppi: Sanojen taika – miten mahdottomasta tehdään mahdollinen?
15.45 Päätössanat
Puhujien esittelyt
Ulla Kiuru
Yhteiskuntasuhdepäällikkö, SOSTE
Ulla Kiuru on yhteiskunnallisen vaikuttamisen moniosaaja. Hänelle on kertynyt osaamista niin mediassa, politiikassa kuin järjestöissä tehdystä työstä. Ullalla on vuosien kokemus yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta sekä sosiaali- ja terveyspoliittisesta asiantuntijatyöstä. Päätöksenteon ja median logiikka on tuttua, joka auttaa jokapäiväisessa arjen vaikuttamistyössä. Ulla tykkää esiintymisestä, vuorovaikutuksesta ja ihmisten kanssa asioimisesta.
Riikka Kämppi
Mari Manninen
Tietokirjailija, toimittaja, Helsingin Sanomat
Mari Manninen on Helsingin Sanomien toimittaja, joka on nyt vapaalla päivätöistään ja tekee tietokirjaa journalismista. Hän vastaa kirjassaan velloviin kysymyksiin journalismin tilasta ja työtavoista.
Piritta Seppälä
Järjestöviestinnän asiantuntija, tietokirjailija, Viestintä-Piritta Oy
Piritta Seppälä on pitkän linjan järjestöviestinnän asiantuntijia, tietokirjailija ja yksi Suomen kokeneimmista järjestösomen kouluttajista. Pirittan lähes 25 vuoden kokemus viestinnän eri tehtävistä järjestöissä ja 15 vuotta alan yrittäjänä ovat antaneet hänelle vahvan pohjan luotsata järjestöjä nyt myös tekoälyn käytössä.
Piritta arvostaa hyvää keskustelukulttuuria ja haluaa edistää sitä monin tavoin. Pirittan tavoitteena on jakaa omaa aina ajan tasalla olevaa osaamistaan kirjoittaen, sparraten ja kouluttaen, jotta suomalaiset organisaatiot osaisivat viestiä taitavasti, tavoitteellisesti ja resurssiensa mukaisesti – myös tekoälyä käyttäessään.
Viestintä-Piritta: verkkosivut | Facebook |IG | LinkedIn
Piritta Seppälä: LinkedIn | X | Bluesky
Terttu ’Tepa’ Sopanen
Vaikuttavan viestinnän valmentaja
Tepa toimii johtavana viestintäkonsulttina strategisen viestinnän toimisto Brunnen Communicationsissa. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri. Työssään ja valmennuksissaan hän kytkee viestinnän organisaation strategiaan ja ydintoimintaan. Hänestä viestijän tärkeimpiä ominaisuuksia on kyky ymmärtää organisaationsa olennaisimmat strategiset tavoitteet, joiden päälle myös viestinnät tavoitteet rakentuvat.
Ennen hyppyään viestinnän neuvonantajaksi Tepa toimi lähes 20 vuotta eri organisaatioiden viestinnän ja markkinoinnin esihenkilö- ja asiantuntijatehtävistä. Tepan missio on lisätä sidosryhmäymmärrystä ja parantaa organisaatioiden vuorovaikutusta. Viestintäalalla Tepan missiona on auttaa viestijöitä tekemään työstään vaikuttavampaa. Apunaan hän hyödyntää muun muassa lean-filosofiaa, auditointimementelmiä, viestinnän vaikuttavuuden mittaristoa ja sidosryhmälähtöistä hankeviestintämallia.
Nico Vehmas
Johtava erityisasiantuntija, lääkäri, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Nico Vehmas on terveydenhuoltoon erikoistuva lääkäri ja strategiayksikön johtava erityisasiantuntija Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Nicon erityisen kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon tasa-arvon ongelmat ja se, miten paremman palvelukokemuksen mahdollistaminen sote-työssä voi olla avainasemassa monien julkisen palvelujärjestelmän haasteiden ratkaisemisessa. Osaamista ja kokemusta Nicolle on kertynyt muun muassa sote-alan palvelumuotoilusta, synnytyssairaalasta ja monista erilaisista viestinnän ja muotoilun alan työtehtävistä.