Digitaalisen viranomaisviestinnän lainsäädäntömuutokset


Etusivu / Tapahtumat / Digitaalisen viranomaisviestinnän lainsäädäntömuutokset
Missä:
Verkkotilaisuus: Teams
Milloin:
27.2.2025 09:30 – 27.2.2025 11:00
Kenelle:
sosiaali- ja terveysjärjestöjen edustajat ja kaikki muut aiheesta kiinnostuneet

Lainsäädäntöä ollaan muuttamassa niin, että digitaalisesta viranomaisviestinnästä tulee ensisijainen viranomaisviestinnän kanava. Tässä viestinnällä tarkoitetaan viranomaisten kansalaisille toimittamia tiedoksiantoja, kuten päätöksiä verotuksesta tai ilmoituksia äänioikeudesta. 

Vastaisuudessa, jos ihminen kerran kirjautuisi viranomaisen palveluun suomi.fi-tunnistautumisella, esimerkiksi pankkitunnuksilla, hän saisi jatkossa kaikki viranomaistiedoksiannot vain sähköisinä. Hän ei tekisi erillistä päätöstä tai valintaa, että näin hän haluaa. Ne kansalaiset, jotka eivät pysty asioimaan digitaalisesti, saavat jatkossakin viranomaisten tiedoksiannot paperipostina. 

Uudistetun lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2026 alussa. Esitykset tulevat lausuntokierrokselle 10.2.–7.4.2025. Tilaisuudessa pidetään lyhyt esittely uudistuksesta, käydään läpi lakiesitysten keskeiset kohdat sekä kuullaan kommenttipuheenvuoroja eri ihmisryhmien näkökulmasta. Tilaisuuden loppupuolelle varataan hyvin aikaa osallistujien yhteiseen keskusteluun.  

Ilmoittautuminen

Osallistumislinkki ilmoittautuneille lähetetään sähköpostitse 26.2. klo 16.00 mennessä.

Ohjelma julkaistaan pian

9:30

Avaussanat

11.00

Tilaisuus päättyy

Lisätiedot