SOSTE oli 15.11. sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuultavan asumistukiin ehdotetuista muutoksista. SOSTE katsoo, että yleiseen asumistukeen varallisuusharkinnan palauttamisesta saatu hyöty valtion taloudelle suhteessa sen aiheuttamiin haasteisiin on hyvin pieni tai olematon.
Yleistä asumistukea saavat ovat lähtökohtaisesti taloudellisesti heikossa asemassa. Suurimmalla osalla ei ole varallisuutta. Esityksessä arvioidaan yleisen asumistuen varallisuusharkinnan vähentävän valtion asumistukimenoja vain 8 miljoonaa euroa vuodessa vuodesta 2026 alkaen. Tämä on hyvin pieni säästö suhteutettuna asumistuen menojen kokonaisuuteen. Vuonna 2023 Kela maksoi asumistukea lähes 1,7 miljardia euroa. Kela on lausuntokierroksella arvioinut, että yleiseen asumistukeen ja eläkkeensaajan asumistukeen esitetyt muutokset lisäävät Kelan etuuskäsittelyyn kuluvia toimintamenoja vuositasolla vuodesta 2026 alkaen noin 4,8 miljoonaa euroa.
Varallisuusharkinnasta luovuttiin yleisessä asumistuessa vuonna 2015. Tuolloin yhtenä perusteena luopumiselle oli se, että varallisuusharkinta monimutkaisti tuen hakemista ja myöntämistä tarpeettomasti, koska asumistuensaajilla oli vain harvoin tuloksi luettavaa omaisuutta.
SOSTE ei kannata leikkauksia eläkkeensaajan asumistukeen
Esityksessä ehdotetaan myös eläkkeensaajan asumistuessa omaisuuden ja tulojen vaikutuksen kiristämistä. SOSTE ei kannata ehdotettuja leikkauksia. On huomioitava, että eläkkeensaajan asumistuki kohdistuu jo nyt pienituloisille eläkeläisille. Heille asumisen tuilla on suuri merkitys. He harvoin pystyvät vaikuttamaan omaan tulotasoonsa tai juurikaan pienentämään asumismenojaan.
Käytännössä esitetty muutos kohdistuu lähes kaikkiin asumistuen saajiin, vaikkakin sitä enemmän mitä suuremmat tulot ovat. Lisäomavastuuprosentin korottaminen nykytasosta leikkaisi asumistukea yksinasuvan kohdalla jo 856,67 euroa ylittävältä tulon osalta, eli jo takuueläkettä (976,59 €/kk) alemmilla tuloilla. Ehdotetut kiristykset lisäisivät eläkkeensaajien toimeentulovaikeuksien riskiä ja toimeentulotuen tarvetta.
Yhteisvaikutukset muiden sosiaaliturvaleikkausten kanssa huomioitava
Esitettyjen muutosten yhteisvaikutuksia muiden sosiaaliturvamuutosten kanssa ei esityksessä ole arvioitu. Esitettyjen muutosten arviointi erikseen ei anna todellista kuvaa pienituloisten tilanteesta. Yksittäisten leikkausten kohdalla arvioidut vaikutukset voivat näyttää kohtuullisilta, mutta kumuloituvat vaikutukset ovat pienituloisille ihmisille merkittäviä.
Jatkossa sosiaaliturvaan kohdistuvien muutosten arviointia ja seurantaa tulee tehdä kokonaisuutena. Jos seuranta osoittaa, että muutokset johtavat haavoittuvassa asemassa olevien tilanteen heikkenemiseen ja köyhyyden lisääntymiseen, on päätöksiä peruttava.