Etusivu / Lausunnot / Turvallisuusstrategiassa sote-järjestöt otettava vahvemmin huomioon sekä mukaan kokonaisturvallisuuden suunnitteluun ja harjoitteluun

SOSTE on antanut lausunnon Yhteiskunnan turvallisuusstrategian luonnoksesta. Strategia on tarkoitus hyväksyä valtioneuvoston periaatepäätöksenä loppuvuodesta 2024.

Yhteiskunnan turvallisuusstrategian (YTS2024) päivityksestä on vastannut Turvallisuuskomitea. Strategialuonnoksessa kokonaisturvallisuus kuvataan koko yhteiskunnan asiana. Uutena kokonaisuutena varautumisen lisäksi käsitellään kykyä vastata häiriötilanteisiin ja kriiseihin. Elintärkeiden toimintojen ja toimijoiden ohessa painotetaan itse toimintaa.

SOSTE pitää strategian päivittämistä hyvänä asiana, koska turvallisuustilanne ja toimintaympäristö ovat muuttuneet koronapandemian, Venäjän hyökkäyssodan, Nato-jäsenyyden, itärajan tilanteen ja digitaalisuuden lisääntymisen myötä. Turvallisuusstrategiassa kuvataan kokonaisturvallisuuden toimintamalli, jossa toimijoina mainitaan viranomaiset, elinkeinoelämä, järjestöt ja kansalaiset.

SOSTE ehdottaa, että eri toimialoilla toimivat sosiaali- ja terveysjärjestöt näkyisivät painokkaammin ja läpileikkaavasti turvallisuusstrategian eri kohdissa, koska järjestöjen rooli kokonaisturvallisuuden, varautumisen ja valmiuden toimijoina on vahva. Järjestöt tulee ottaa mukaan kokonaisturvallisuuden suunnitteluun sekä siihen liittyvään harjoitteluun.

SOSTE muistuttaa, että turvallisuusstrategiassa otetaan huomioon sosiaali- ja terveyspalvelujen huoltovarmuus ja etenkin sosiaalihuollon osuus. Lisäksi esitettiin tehtäväksi muutamia tarkennuksia ja lisäyksiä sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnan sisällöistä ja ihmisten hyvinvoinnin ja arjen turvaamisesta, sillä järjestöjen osaamisen hyödyntäminen on järkevää yhteiskunnan häiriötilanteista tai poikkeusoloista selviytymisessä.