Sote-alan yhdistysten ja säätiöiden valtionavustusten takaisinperinnän siirto STM:ltä STEA:lle on oikeansuuntainen, mutta riittämätön esitys hallinnollisen taakan keventämiseksi

SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / Sote-alan yhdistysten ja säätiöiden valtionavustusten takaisinperinnän siirto STM:ltä STEA:lle on oikeansuuntainen, mutta riittämätön esitys hallinnollisen taakan keventämiseksi

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta annetun lain 5 §:ää siten, että valtionavustusten takaisinperintä siirretään sosiaali- ja terveysministeriöltä Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tehtäväksi. Esityksen mukaan tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti keventää hallinnollista taakkaa.

SOSTE kannattaa hallituksen esitystä. Kuitenkin sosiaali- ja terveysjärjestöille myönnettäviä avustuksia koskevassa prosessissa on identifioitu useita kohtia, joissa hallinnollista taakkaa voidaan vielä helposti vähentää. Kaikki niistä eivät välttämättä vaadi lakimuutoksia. Konkreettinen esimerkki on yleisavustusten käyttö. Hallitusohjelman kehysriihen pöytäkirjamerkintöjen mukaan tavoitteena on painottaa valtionavustustoimintaa yleisavustuksiin hankeavustusten sijaan. Tällä voisi olla, mutta sillä ei kuitenkaan ole hallintoa keventävää vaikutusta, ellei samalla vähennetä yhdelle hakijalle myönnettävien yleisavustusten määrää kokoamalla useampia avustuksia yhteen.

Tällä hetkellä yhdellä sote-järjestöllä voi olla toistakymmentä erillistä yleisavustusta (kohdennettua yleisavustusta). Niistä jokaista järjestön pitää hakea, käyttöä seurata ja siitä raportoida vuosittain erikseen. Hallinnollinen taakka on moninkertainen yhteen yleisavustukseen verrattuna.  Myös esimerkiksi talousarviomuutoksiin, hyväksyttäviin kustannuksiin, lahjoitusten käsittelyyn ja raportointivelvollisuuksiin liittyy menettelyjä, joita voisi keventää joko tulkinta- ja menettelytapojen tai säädösmuutosten kautta.

SOSTE esittää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa mietintönsä perusteluissa pitävänsä välttämättömänä, että sosiaali- ja terveysministeriö käy viipymättä käydä läpi nykyiset avustusmenettelyt sen arvioimiseksi, miten niihin liittyvää hallinnollista taakkaa voidaan järjestöjen osalta keventää muutenkin kuin nyt ehdotetulla pykälämuutoksella ja että työhön on syytä ottaa mukaan myös avustuksen saajien edustus.