SOSTE ei kannata hoitotakuuaikojen pidentämistä

SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / SOSTE ei kannata hoitotakuuaikojen pidentämistä

Hallitus esittää yli 23-vuotiaiden perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajan pidentämistä 14 vuorokaudesta 3 kuukauteen ja 23 vuotta täyttäneiden perusterveydenhuollon suunterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajan pidentämistä 6 kuukauteen. Lausuntokierroksella ainoastaan 5/96 kannatti esitysluonnosta.

Hoitotakuun pidentämistä esitetään taloudellisista syistä, koska hallitus tavoittelee esityksellä 97 miljoonan euron vuosittaista säästöä julkisesta terveydenhuollosta. Hyvinvointialueiden rahoitusta siis vähennetään tällä summalla. Samaan aikaan pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaan hoitoon ja palveluihin pääsyä on nopeutettava ja ihmisten palvelutarpeisiin on pystyttävä vastaamaan kokonaisvaltaisesti. Tässä asiassa hallitusohjelmasta ei siis pidetäkään kiinni.

SOSTE piti viime hallituskaudella säädettyä hoitotakuun tiukentamista sairastavien kannalta yhtenä keskeisimmistä parannuksista. Nopealla hoitoon pääsyllä voidaan ehkäistä sairauksien paheneminen ja pitkittyminen, ja esimerkiksi päivystysten turhaa ruuhkautumista, joista seuraa inhimillistä kärsimystä ja lisää kustannuksia. Hoitotakuun pidennys heikentää julkisen terveydenhuollon peruspalvelujen saatavuutta ja kohdistuu erityisesti yli 23-vuotiaisiin heikossa ja haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin, ikääntyneisiin ja vammaisiin henkilöihin, joille julkisen perusterveydenhuollon palvelut ovat ensisijaisia.

”Julkista perusterveydenhuoltoa ja palvelujen saatavuutta on pitänyt vahvistaa jo vuosikymmeniä. Tällä esityksellä heikennetään entisestään yhdenvertaisuutta hoitoonpääsyssä ja luottamusta julkiseen terveydenhuoltoon.”, sanoo SOSTEn asiantuntijalääkäri Kati Myllymäki.

SOSTE peräänkuuluttaakin pitkäjänteistä perusterveydenhuollon kehittämistä lyhytnäköisten säästöjen ja pistemäisten pilottien sijaan.