Etusivu / Lausunnot / Hoitotakuuaikojen pidentäminen heikentäisi toteutuessaan julkista perusterveydenhuoltoa ja potilaiden asemaa merkittävästi

SOSTE ei kannata hallituksen esitystä 23 vuotta täyttäneiden perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajan muuttamista 14 vuorokaudesta 3 kuukauteen eikä perusterveydenhuollon suunterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajan muuttamista 6 kuukauteen.

SOSTE näkee, että nopealla palveluihin pääsyllä voidaan ehkäistä ongelmien kasautumista ja pitkittymistä ja esimerkiksi päivystysten turhaa ruuhkautumista. Suomalaiset ovat jo lähtökohtaisesti eriarvoisessa asemassa hoitoon pääsyssä. Työterveyshuollon sairaanhoitopalvelujen piirissä olevat ja yksityisen sairausvakuutuksen omaavat pääsevät hoitoon usein jo saman päivän aikana. Julkisen perusterveydenhuollon varassa olevat joutuvat odottamaan hoitoon pääsyä huomattavasti pidempään.

SOSTEn jäsenjärjestöt edustavat heikoimmassa asemassa olevia ihmisryhmiä kuten esimerkiksi vanhuksia, vammaisia ihmisiä, työttömiä, mielenterveys- ja päihdehäiriöitä sairastavia ja vankeja. Esitys viivästyttäisi juuri näiden henkilöiden hoitoonpääsyä. Näiden ihmisten kohdalla ei ole realistista, että he yhä enenevässä määrin siirtyisivät isoilla omavastuilla yksityisten terveyspalveluiden käyttäjiksi.

Perusterveydenhuollon vahvistamista on tavoiteltu vuosikymmeniä. Myös pääministeri Orpon hallitusohjelmassa lukee, että hoitoon ja palveluihin pääsyä on nopeutettava ja ihmisten palvelutarpeisiin on pystyttävä vastaamaan kokonaisvaltaisesti. Tiukennettu hoitotakuu on toiminut ajurina sille, että monella hyvinvointialueella on viimein panostettu perusterveydenhuoltoon. Esityksen aiheuttamat leikkaukset hyvinvointialueiden rahoitukseen uhkaavat vesittää nämä panostukset. On myös todennäköistä, että alueellinen eriarvoisuus hoitoonpääsyssä kasvaa, koska pitkät enimmäisajat mahdollistaisivat merkittävän vaihtelun hoitoonpääsyajassa eri alueiden välillä.