Asiakasmaksujen korotuksissa on kohtuus kaukana

SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / Asiakasmaksujen korotuksissa on kohtuus kaukana

SOSTE pitää kohtuuttomana hallituksen esitystä korottaa perusterveydenhuollon maksuja 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon maksuja 45 prosentilla vuoden 2025 alussa. Näin mittavat korotukset lisäisivät entisestäänkin eriarvoisuutta ja eri väestöryhmien välisiä terveyseroja. Siksi SOSTE esittää, että esitetyt korotukset asiakasmaksuihin tulee perua.

Maksujen korotukset eivät ole millään tavalla kohtuullisia pienituloisten kannalta. Asiakasmaksuja maksavat eniten pienituloiset ja paljon sairastavat, joten 150 miljoonan euron lasku lankeaa suurelta osin heidän maksettavakseen. Lisäksi on syytä muistaa, että Suomessa asiakasmaksut ovat lähtökohtaisesti korkeat muihin Pohjoismaihin ja moniin Euroopan maihin verrattuna.

Säästötoimien yhteisvaikutukset tulee arvioida lainsäädännön valmistelun yhteydessä

Asiakasmaksuja korotetaan samalla kun sosiaaliturvaetuuksia leikataan, lääkekorvauksia alennetaan, yleistä arvonlisäveroa korotetaan ja palveluita heikennetään. Nämä säästötoimenpiteet kohdistuvat samoihin ihmisiin ja kotitalouksiin, jotka ovat jo lähtökohtaisesti heikoimmassa asemassa olevia. Eri säästötoimien yhteisvaikutukset tulee arvioida lainsäädännön valmistelun yhteydessä.

Hallituksen esityksessä ratkaisuna pientuloisten ahdinkoon on esitetty, että hyvinvointialueet jättäisivät perimättä tai alentaisivat myös tasasuuruisia terveydenhuollon maksuja. Jos näin toivotaan, niin SOSTE esittää velvoitteen kirjaamista suoraan asiakasmaksulakiin.

Maksukatot tulee yhdistää ja sitoa takuueläkkeeseen

Esitysluonnoksessa ei esitetty korotusta maksukattoon. SOSTEn kuitenkin huomauttaa, että maksukatto on jo lähtökohtaisesti korkea (762 €) ja se ei suojaa pienituloisia korkealta maksurasitukselta. SOSTE on jo pitkään esittänyt, että maksukatot asiakasmaksuissa, lääkkeissä ja terveydenhuollon matkoissa tulisi yhdistää yhdeksi maksukatoksi ja yhteisen maksukaton taso on sidottava takuueläkkeen tasoon. Lisäksi maksukaton seuranta tulisi siirtää viranomaisille ja selvittää mahdollisuus osittaa maksukatto seurantajakson ajalle.