SOSTEn suositukset:
Toteutetaan viipymättä uusi, järjestöjen autonomian takaava ja hallintotaakkaa keventävä avustusjärjestelmä
Uuteen avustusjärjestelmään on sitouduttu jo vuonna 2015, mutta asia ei ole edennyt. Järjestöt toimivat epävarmuudessa, mikä vie voimavaroja niiden varsinaiselta työltä. Tarvitaan uusi avustusjärjestelmä, jossa liian yksityiskohtainen toiminnan ohjaus ei loukkaa järjestöjen itsemääräämisoikeutta ja asiantuntijuutta niiden ydinosaamisalueella. Rahoituksen liioiteltu normittaminen johtaa tehottomampaan ja vähemmän tuloksekkaaseen lopputulokseen kuin se, että järjestöissä voidaan käyttää omaa harkintaa.
Avustusjärjestelmien tulee olla periaatteiltaan yhteneväiset eri alojen järjestöille. Huolehditaan myös siitä, etteivät viranomaiset sovella kansallista lainsäädäntöä tiukempia tulkintoja järjestöihin, esimerkiksi hankintalain soveltamisessa. Viranomaisyhteydenpidon helpottamiseksi selkiytetään kielenkäyttöä ja tehdään yksinkertaisempia lomakkeita.
Päätulokset
Valtakunnalliset järjestöt arvioivat yleisimmin, 65 prosenttia vastaajista, kuormittavaksi hallinnollisen työn, jota vaaditaan niiden keskeisen rahoittajan, STEAn, raportointiin ja tiedonkeruuseen. Sen keventämistä pitää tarpeellisena 87 prosenttia kyselyyn vastanneista järjestöistä. Esimerkiksi STEAn lomakkeiden ja arviointien yksityiskohtaisuus ja raskaus lisäävät hallinnollista työtä. Tietoa edellytetään osin asioista, joista sitä on vaikeaa koota, esimerkiksi järjestöjen toiminnan vaikutuksista pitkällä aikavälillä. Lisätyötä aiheuttavat myös raportointikäytäntöjen ja niitä koskevien ohjeistusten muutokset.
Hankintalain mukaisiin palveluiden tuottamista koskeviin tarjouskilpailuihin osallistuminen kuormittaa tuntuvasti noin joka neljättä järjestöä. Omien hankintojen kilpailutus kuormittaa runsaasti noin joka viidettä järjestöä. Hankintalain soveltaminen koetaan vaativana, eikä siihen ole aina tarvittavaa osaamista.
Muiden rahoittajien kuin STEAn raportointikäytäntöihin ja muuhun tiedonkeruuseen liittyvän hallinnollisen työn kokee erityisen kuormittavana vajaa viidesosa järjestöistä. Verottajan yleishyödyllisen toiminnan verotusta koskevia käytäntöjä ja tulkintoja pitää työläänä vain viisi prosenttia järjestöistä. Yhdistys- ja säätiölain soveltamisesta seuraava hallinto kuormittaa järjestöjen arvion mukaan korkeintaan kohtalaisesti.
Hallinnollinen taakka aiheuttaa yhdistysten purkautumisia: vuosina 2010–2017 purkautuneista sosiaali- ja terveysyhdistyksistä noin joka kolmas ilmoitti sen vaikuttaneen selvästi purkautumispäätökseen. Raskas hallinto vaikeuttaa luottamushenkilöiden löytämistä ja ilman heitä yhdistys ei toimi.