Saavutettavia palveluja näkövammaisille myös poikkeusoloissa


Etusivu / Blogi / Saavutettavia palveluja näkövammaisille myös poikkeusoloissa

Jos joskus onkin työn- ja päätöstenteko tuntunut kankealta, on viimeisen kuukauden aikana ollut ketteryyttä kerrakseen! Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on paitsi pakottanut järjestöjä perumaan tapahtumia ja tapaamisia, myös luonut uutta ja kehittänyt vanhaa sellaisella vauhdilla, että hitaampaa hirvittäisi.

Olen ollut Näkövammaisten liitossa töissä vasta muutaman kuukauden, joten vasta opettelen työn käytäntöjä. Kenties hienointa on ollut huomata, että poikkeustilanteen aiheuttamiin tarpeisiin on löytynyt jos jonkinlaisia ratkaisuja. Salaisuus? Kun järjestöllä on vahvana mielessä, miksi ja kenelle tätä työtä tehdään, onnistuu myös suunnan muuttaminen ja toiminnan kehittäminen.

Näkövammaisyhdistyksissä on noin 12 000 henkilöjäsentä, ja kaikkiaan näkövammaisia on Suomessa arviolta 55 000. Moni näkövammainen käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa ja tarvittavia apuvälineitä, joiden avulla on helppo pitää yhteyttä muihin ja pysyä ajan tasalla esimerkiksi koronauutisista.

Ääni on myös näkövammaisille saavutettava viestintämuoto

Me puhumme mielellämme ääneen, sillä onhan ääni myös näkövammaisille saavutettava viestinnän muoto. Olemmekin liittona esimerkiksi luotsanneet keskustelutilaisuuksia verkossa sekä tuottaneet podcasteja, joissa käsitellään koronaviruksen aiheuttamia pelkoja ja muutoksia arkeen. Podcasteistamme voi oppia myös vaikkapa sen, miten kasataan puhelinrinki, jotta voi rupatella ystävien ja sukulaisten kanssa nyt, kun porukalla ei muuten voi tavata.

Näkövammaisyhdistyksetkin ovat keksineet uusia tapoja kohdata ja tuoda iloa jäsentensä arkeen. Vantaan Näkövammaiset on vienyt jumppahetket WhatsAppiin, Keski-Suomen Näkövammaiset on järjestänyt infotilaisuuksia Teams-etäkokouksin ja Päijät-Hämeen Näkövammaiset viettää hyvän mielen huhtikuuta, muutamia mainitakseni.

Kaikki mahdolliset toimijat ovat muuttaneet tämän kevään livetapahtumansa webinaareiksi, mutta järjestöissä tarvitaan muutakin. Entä vertaisryhmät? Kuka kuuntelee jäsenten huolia? Mistä jäsenet voivat kysyä mieltä askarruttavista asioista?

Iäkkäille verkossa surffailu ei ole tuttua

Suurin osa näkövammaisista on iäkkäitä, eikä verkossa surffailu ole kaikille muutenkaan tuttua. Siksi some, podcastit ja webinaarit eivät yksin riitä.

Perustimme näkövammaisille ja läheiselle palvelevan puhelimen, joka auttaa esimerkiksi palvelujen löytämisessä ja hakemisessa. Sillä vaikka koronavirus on aiheuttanut arkeen ja yhteiskuntaan monenlaisia muutoksia, ei tuen tarve suinkaan lakkaa, vaan voi erityisessä tilanteessa jopa kasvaa.

Suureen tiedontarpeeseen äänitiedotteita ja pistekirjoitusjulkaisu

Myös tiedontarve on tällä hetkellä suuri. Tuotimme sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) koronaviruksesta kertovasta kansalaiskirjeestä näkövammaisia palvelevan pistekirjoitusjulkaisun sekä äänitiedostot, jotka on julkaistu THL:n Koronatietoa eri kielillä -sivulla. Lisäksi aloimme julkaista näkövammaisille säännöllistä äänitiedotetta, jossa kerromme järjestömme omista palveluista koronatilanteessa.

Soitamme iäkkäille jäsenillemme ja tarjoamme apua

Huolet ja tuen tarve voivat kuitenkin olla hyvin yksilöllistä, eivätkä yleisluontoiset viestit silloin riitä. Siksi soitamme yhdessä yhdistystemme kanssa erityisesti iäkkäille jäsenillemme ja kysymme, mitä kuuluu ja miten voisimme auttaa. Lisäksi teimme kyselyn, jolla kartoitamme paraikaa näkövammaisten kokemuksista poikkeustilanteesta ja sen aiheuttamista haasteista ja tuentarpeista. Tämä tieto auttaa meitä kehittämään työstämme jatkossa entistäkin paremmin palvelevaa.

Tämän kaiken lisäksi suurin osa liittomme toiminnoista jatkuu normaalisti edelleen. Meidät tavoittaa puhelimitse, sähköpostitse ja etäyhteyksin.

Töitä tehdään saunassa, silityslaudalla, vaatehuoneen nurkassa

Viime viikkoina olen ihaillen seurannut, miten toimintamme on ottanut uusia muotoja – ja ilolla olen käärinyt omatkin hihani.

Näinä etätyöviikkoina olen työskennellyt muun muassa saunassa ja tehnyt seisomapöydän vaatekaapin ulosvedettävästä sukkalaatikosta. Työkaverini taas on perustanut etätyöpisteen silityslaudalle, ja toinen soittaa puhelunsa vaatehuoneen nurkasta. Kaikissa näissä kodin kolkissa kuuntelemme herkällä korvalla näkövammaisten tarpeita myös tulevina viikkoina, valmiina edelleen mukauttamaan toimintaamme.

Näkövammaisten liiton tuki korona-aikaan näkövammaisille

 

Puolivartalokuvassa Heidi Härmä. Taustalla valkoinen seinä ja raollaan olevan ovi.

 

 

Heidi Härmä
viestinnän asiantuntija
heidi.harma(at)nkl.fi
Näkövammaisten liitto ry