Keskity olennaiseen: Lean-ajatte­lulla tehoa järjestöjen viestintään

Johtava viestintäkonsultti Terttu Sopanen Brunnen Communicationsilta SOSTEblogin Vieraskynän kirjoittajakuvassa.

Etusivu / Blogi / Keskity olennaiseen: Lean-ajatte­lulla tehoa järjestöjen viestintään

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä viestinnän merkitys on keskeinen: sen tulee olla selkeää, tavoitteellista ja vaikuttavaa. Lean-ajattelu tarjoaa hyödyllisiä näkökulmia tilanteissa, joissa viestintään kohdistuu paljon odotuksia. Leanin avulla voidaan tunnistaa ja poistaa arvoa tuottamatonta työtä ja vapauttaa resursseja vaikuttavampaan viestintään.

Mitä on lean-ajattelu?

Lean-filosofian tavoitteena on tehostaa työn virtausta poistamalla hukkaa eli arvoa tuottamatonta työtä. Tämä ajattelumalli on peräisin Toyotan autotehtaalta, jossa haluttiin tuottaa mahdollisimman monta ja mahdollisimman virheetöntä kulkuvälinettä mahdollisimman nopeasti. Nykyisin leania sovelletaan laajasti myös asiantuntijatyössä, kuten viestinnässä. Lean-ajattelun ytimessä on jatkuva parantaminen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen.

Viestinnän hukat ja niiden vähentäminen

Asiantuntijatyössä on yhteensä kahdeksan hukkaa, joista viimeisin on kehityspotentiaalin hukkaaminen. Muita hukan aiheuttajia ovat esimerkiksi seuraavat:

Lean-viestinnän hyödyt järjestöille

Lean-ajattelun soveltaminen viestintään tuo monia etuja:

Viestinnän työtaakka ja lean-ajattelun tarjoamat ratkaisut

Viestinnän työtaakka on monesti suuri, ja usein viestintätehtävien hoitamiseen toivotaan lisäkäsiä. Kuten blogikirjoituksessani Niin on kiire, ettei ajatella ehdi! todetaan, kiireessä ja paineen alla on helppo hukata keskittyminen olennaiseen.

Lean-ajattelun tavoitteena ei lähtökohtaisesti ole lisätä käsien määrää vaan järkevöittää työtehtäviä. Kun työprosesseja optimoidaan ja hukkia poistetaan, työn sujuvuus paranee ja työtaakka kevenee ilman resurssien lisäämistä.

Näin pääset alkuun

  1. Nykytilan kartoitus: Aloita tunnistamalla, mihin viestinnän resurssit työaika mukaan lukien kuluu. Arvioi, miten viestinnän prosessit sujuvat ja eliminoi hukan lähteet.
  2. Tavoitteiden määrittely: Aseta viestinnälle strategiasta johdetut tavoitteet. Miten viestintä parhaiten tukee strategian toteutumista? Millaisia tuloksia halutaan saavuttaa?
  3. Prosessien parantaminen: Poista hukkaa ja paranna prosesseja. Käytä lean-työkaluja kuten kanban-taulua visualisoimaan työn virtaa tai juurisyyanalyysiä tunnistamaan ja ratkaisemaan ongelmia.

Lean-periaatteiden avulla myös järjestöt voivat tehostaa viestintäänsä, keskittyä olennaiseen ja tuottaa enemmän arvoa niin järjestön sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille. Näin viestintä tukee entistä paremmin järjestön tärkeää työtä ja sen tavoitteiden saavuttamista. Ja mikä parasta: viestinnän tehtävät sujuvat ja valmistuvat ajallaan. Samalla työtaakka kevenee ilman, että lisäkäsille on tarvetta.

SOSTEn järjestämä Järjestöviestinnän päivä 28.11. tarjoaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen viestinnän ammattilaisille, asiantuntijoille ja johtajille ainutlaatuisen tilaisuuden verkostoitua ja kuulla kokeneiden viestinnän ja vaikuttamisen asiantuntijoiden näkemyksiä. Tapahtumassa jaetaan arvokasta tietoa onnistuneista viestinnän ja vaikuttamisen käytännöistä sekä tutustutaan ihmisiin menestystarinoiden taustalla.

Terttu Sopanen
johtava viestintäkonsultti
Brunnen Communications
terttu.sopanen@brunnen.fi

Bloggauksessa on hyödynnetty tekoälyn tuottamaa tiivistelmää kirjoittajan aiemmin julkaisemista lean-aiheisista kirjoituksista.

LÄHTEET
Niin on kiire, ettei ajatella ehdi!
Lean-johtaminen ja viestintä -blogisarja. Osa 1: Mistä on kyse?
Lean-johtaminen ja viestintä -blogisarja. Osa 2: Työn virtauksen viholliset
Lean-johtaminen ja viestintä -blogisarja. Osa 3: Asiantuntijatyön 7+1 hukkaa
Lean-johtaminen ja viestintä -blogisarja. Osa 4: Asiantuntijatyön 7+1 hukkaa
Torkkola Sari, Lean asiantuntijatyön johtamisessa, 2015