Puhelimen kaiuttimessa soi kimeä pianomusiikki, jonka katkaisee ilmoitus: “Tiesithän, että voit täyttää hakemuksen myös netissä”. Kyllä tiesin, mutta en pysty.
Kuka tahansa meistä voi kohdata tilanteen, jossa digitaaliset valmiutemme eivät riitä hoitamaan oman elämämme kannalta tärkeitä asioita. Tämä on erityisen hankalaa ilman tarvittavia taitoja ja ymmärrystä digipalveluiden hyödyistä, ja jos ei ole älylaitteita eikä toimivaa internetyhteyttä. Digikuilut eivät aina katso ikää, sukupuolta, tulotasoa tai elämäntilannetta. Digituen tarve kasvaa tyypillisesti elämän nivelkohdissa: avioeron sattuessa, työttömyyden kohdatessa, sairastumisen ja maahanmuuton myötä sekä vankilasta vapautuessa. Palvelutarpeet ovat uudenlaisia, ja tilanteet muutenkin kuormittavia. Jokainen tarvitsee tukea joskus. Osan kohdalla tuen tarve on jatkuvaa.
Asiakkaiden ongelmien vyyhtiytyminen saattaa tulla yhteiskunnalle kalliiksi. Digitaidottomuus, laitteiden puute ja elämänhallinnan vaikeudet voivat johtaa velkaantumiseen, maksamattomiin laskuihin ja etuuksien menetykseen. Tämä kuormittaa julkista taloutta ja palveluita mutta myös siirtää ongelmia järjestöjen harteille.
Tuotimme DigiOn-hankkeessa* ratkaisuja vaikeasti työllistyvien henkilöiden digitaalisten taitojen vahvistamiseksi. Hanke kehitti monipaikkaista, matalan kynnyksen digitukea Uudellamaalla. Havaitsimme, että erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tarpeet täytyy huomioida paremmin. Ehdotamme alla joukon ratkaisuja digiosallisuuden edistämiseksi. Keinoja voi soveltaa kaikille, jotka ovat vaarassa pudota digikuiluihin.
Digituen rakenteisiin on panostettava
Yhteiskunnan muuttuessa on syytä pohtia, millaisessa digitaalisessa yhteiskunnassa haluamme elää. Toimivan yhteiskunnan edellytyksenä on, että tarjotaan palveluita, joita kaikki voivat käyttää. Digituki ei ratkaise huonosti toimivien palveluiden tai teknologian ongelmia. Digituen kentälle tarvitaan pysyvää rahoitusta, pitkäjänteisyyttä ja myös alueellista koordinaatiota. Organisaatioiden pitää myös pystyä liittymään digituen verkostoihin matalalla kynnyksellä.
Ratkaisuja digiosallisuuden edistämiseksi
Tarjoa digitukea matalalla kynnyksellä
- Tarjoa tukea siellä, missä tukea tarvitsevat ovat. Osalle kynnys hakeutua virallisille kursseille tai tukipalveluihin on korkea. Haavoittuvassa asemassa olevien digituki sopii yhteisöllisiin kohtaamispaikkoihin. Järjestöillä on lähtökohdat matalan kynnyksen toiminnan järjestämiseen.
- Järjestä opastusta varten rauhallisia tiloja, joissa asiakkaiden yksityisyys ei vaarannu.
- Varaa asiakkaitten käyttöön laitteita.
- Toimintasäännöt digituelle löytyvät Digituen eettisistä ohjeista, jotka voi lukea Digi- ja väestötietoviraston sivuilta. Varmista, että ne ovat tukijoiden ja tuettavien saatavilla.
- Älä jätä tukea tarjoavia auttajia yksin. Tarjoa mahdollisuus työnohjaukseen ja tilanteiden purkuun.
Kerro asiakkaille, mistä digituessa on kyse
- Kaikki eivät välttämättä miellä tarvitsevansa ”digitukea”. Kerro, mistä tuessa on kyse.
- Monet digitaaliseen maailmaan liittyvät käsitteet ovat vaikeita ja kieli outoa. Digitaalisen pulman määrittely voi olla haastavaa. Kysy, missä tilanteissa ongelmia tulee ja avaa vaikeaa sanastoa. Voit hyödyntää digituen termistön visualisointeja.
- Hyödynnä mainonnassa digitukisymbolia. Voit käyttää digiopastuksessa myös valmiita YouTube-videoita, jotka DigiOn-hanke on tehnyt yhteistyössä digitukea tarjoavien toimijoiden ja digikaverien kanssa.
Panosta vertaisohjaajien valmentamiseen
- Vahvista vertaisohjaajien taitoja monipuolisesti: tue ohjauksellisia ja teknisiä valmiuksia. Hyödynnä digikaverikonseptia.
- Vertaisohjaajat vahvistavat toiminnan kautta taitojaan, joista on hyötyä työelämässä. Osaa se voi kannustaa uusille työ- ja koulutusurille.
- Vertaisuuteen pohjautuva matalan kynnyksen digituki vahvistaa yhteisöllisyyttä ja luo merkityksellisyyden tunteita.
- Huolehti, että vertaisena toimiminen ei jää kustannuksista kiinni: kata vapaaehtoisten matkakulut. Jos mahdollista, maksa vertaisohjaajille palkkio.
Tue myös työntekijöitten osaamista
- Tarjoa mahdollisuuksia digitaitojen vahvistamisen ja osaamisen päivittämiseen.
- Vahvista työntekijöitten valmiuksia tunnistaa asiakkaitten digituen tarpeita ja kykyä motivoida asiakkaita muutokseen. Ohjaa maksuttomaan Laurea-ammattikorkeakoulun Motivoiva digineuvonta sote-alan asiakastyössä -täydennyskoulutukseen.
Kehitä hyvin toimivia palveluja ja teknologiaa
- Käytettävän teknologian tulee olla pitkäikäistä ja korjattavaa.
- Laadi selkokielisiä sisältöjä tai käytä helpotettua ja hyvää yleiskieltä.
- Huolehdi, että palveluja ja tukea tarjotaan asiakkaiden käyttämillä yleisimmillä kielillä.
- Rakenna palvelupolut niin, että asiakas voi edetä palvelussa ilman seikkailua monien klikkauksien ja linkkien viidakossa.
- Varmista, että palvelut ovat saavutettavia. Arvioi ja kehitä niiden käytettävyyttä ja saavutettavuutta.
- Digitaalisille palveluille tulee tarjota aidosti vaihtoehtoinen palvelukanava.
Lue lisää
- Katso Innokylästä DigiOn-hankkeen sivu ja digikaveruudella digitaitajaksi -toimintamalli.
- Katso myös Padlet-koosteena DigiOn-hankkeen parhaat palat.
Hanna Rantala, projektipäällikkö, DigiOn – Digionnea kaikille – hanke, Laurea-ammattikorkeakoulu
hanna.rantala@laurea.fi
Susanna Monni, projektikoordinaattori, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Satu Veltheim, It-assistentti, Laurea-ammattikorkeakoulu
*DigiOn – Digionnea kaikille on Laurea-ammattikorkeakoulun ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen yhteishanke. Hanketta rahoitettiin osana Euroopan Unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia (ESR 2021–2023).