SOSTE pitää hyvänä, että Soteri-rekisterin hakemuskäsittelyn ruuhkautumiseen pyritään hakemaan nopeasti ratkaisua

SOSTElausunto.

Etusivu / Lausunnot / SOSTE pitää hyvänä, että Soteri-rekisterin hakemuskäsittelyn ruuhkautumiseen pyritään hakemaan nopeasti ratkaisua

Vuoden alusta voimaan tullut Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023), valvontalaki, edellyttää palveluntuottajia rekisteröitymään Valviran ylläpitämään valtakunnalliseen palveluntuottajien rekisteriin, Soteriin. Rekisteröinti on edellytys sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiselle.

Soteri-rekisterin hakemuskäsittely on lain voimaantulon jälkeen ruuhkautunut. Vaikka Soteri-rekisteriä, hakemuskäsittelyä ja asiakasohjausta on kehitetty ja hakemusten käsittelyyn on ohjattu lisävoimavaroja, ovat käsittelyajat edelleen pitkiä. Lainsäädäntötoimenpiteet on katsottu tarpeelliseksi henkilöstön ja palvelujen saatavuuden turvaamiseksi sekä hakemuskäsittelyn vakiinnuttamiseksi.

SOSTE kannattaa esitettyjä tilapäisiä lainsäädäntömuutoksia palveluiden saatavuuden turvaamisen sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.