Eduskunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmä on huolissaan nuorten lisääntyneestä nikotiinituotteiden käytöstä. Markkinoilla on jo paljon erilaisia nikotiinituotteita, kuten sähkösavukkeita ja nikotiinipusseja, ja uusia tuotteita tulee jatkuvasti lisää.
Tupakka- ja nikotiinituotteiden suoramainonta on kielletty, mutta erityisesti nuoriin kohdennetaan markkinointia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
”Markkinoinnilla vaikutetaan mielikuviin tuotteiden haitattomuudesta, houkuttelevuudesta ja trendikkyydestä. Tutkimusten mukaan makuaineet, houkuttelevat tuotepakkaukset ja positiiviset mielikuvat madaltavat kynnystä kokeiluun ja käyttöön”, kertoo eduskunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Saku Nikkanen (sd.).
Uusien nikotiinituotteiden terveyshaitat ovat osin tiedossa, mutta niiden pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tunneta. Vahvojen nikotiinituotteiden käyttöön liittyy sekä vakavan myrkytyksen että riippuvuuden kehittymisen riski.
”Nikotiini on erityisen vaarallista lapsille, nuorille sekä kokemattomille käyttäjille. Heille tuotteesta voi tulla vakavia myrkytysoireita. Nikotiini lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen riskiä ja on yhdistetty syövän syntyyn ja kasvuun”, muistuttaa ryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja, LT Mia Laiho (kok.).
Jotkin EU-maat ovat jo rajoittaneet esimerkiksi nikotiinipussien myyntiä. Belgia kielsi nikotiinipussit kokonaan lokakuun alusta lähtien, ja lisäksi Hollannin hallitus kielsi huhtikuussa nikotiinipussien myynnin ja aikoo myös laajentaa nykyistä tupakkaa koskevaa lainsäädäntöä kaikkiin tupakattomiin nikotiinituotteisiin.
Suomessa hallituksen tarkoituksena on ottaa nikotiini¬pussit kattavammin tupakkalain piiriin ensi vuoden alusta lähtien. Tupakkalakiin tulisi lisätä nikotiinipussit sisältävä määritelmä “nikotiinia sisältävät tupakan vastikkeet” ja yhtenäistää näin niiden sääntely tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden kanssa.
Nikotiinipusseille tulee lisätä vastaavat makuainekiellot ja rajoitukset vähittäismyyntipakkausten ulkoasuille kuten tupakkatuotteille, koska erityisesti värikkäät pakkaukset houkuttelevat nuoria. Myöskään vahvoja nikotiinipusseja ei tulisi sallia, vaan nikotiinipitoisuutta tulisi rajoittaa sekä pussien annoskokoa että nikotiinin määrää rajoittamalla. Tupakkalain alaisten tuotteiden myynnin, luovuttamisen ja välittämisen ikärajaa tulisi nostaa 20 vuoteen.
”Tarvitaan myös sosiaalisessa mediassa ja suoratoistopalveluissa tapahtuvan markkinoinnin sääntelyä, sillä ne ovat tehokkaita väyliä nuorten tavoittamiseen. Sähkötupakan ja nikotiinin haittoja ei saa vähätellä, muuten meillä on pian uusi nikotiiniriippuvaisten nuorten sukupolvi”, toteaa eduskunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmän sihteeri, SOSTEn erityisasiantuntija Päivi Nykyri.
Eduskunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ryhmä tekee laaja-alaista vaikuttamista terveyden ja hyvinvoinnin sektorilla. Ryhmä on toiminut eduskunnassa vuodesta 2004 saakka.
Lisätietoja
Saku Nikkanen, saku.nikkanen@eduskunta.fi, 044 530 8326
Mia Laiho, mia.laiho@eduskunta.fi, 050 433 6461